انتقاد از حضور سلبریتیها در صحنه حادثه برج متروپل در آبادان
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۷۶۴۸
مریم سلیمی، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در گفتوگویی درباره حضور سلبریتیها در صحنههای حوادث و پیامدهای آن گفت: «چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. طبیعی است که وقتی حادثهای رخ میدهد، همه اقشار جامعه از حادثه متأثر شده و میکوشند تا به سهم خود در ارتباط با آن حادثه ایفای نقش داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی گفت: «در این باره علاوه بر نقدی که باید به حضور افراد عادی در صحنه حوادث به خصوص در زمانهای اولیه بعد از حادثه داشت که با گرفتن فیلم و عکس و ایجاد ازدحام اجازه نمیدهند فرایند امداد و نجات به درستی انجام شود، بر حضور چهرهها در محل حادثه نیز نقدی جدی وارد است، زیرا هر فرد غیرمتخصصی - چه فرد عادی و چه سلبریتی یا اینفلوئنسر- با حضور در صحنه خطر، احتمال خلق حوادثی جدید و بالا رفتن شمار قربانیان یا صدمه دیدگانه حادثه را افزایش میدهد.»
وی اضافه کرد: «در وهله اول ممکن است حضور چهرهها، سلبریتیها و اینفلوئنسرها در میادین حوادث مهم کاملا طبیعی و بدیهی به نظر برسد اما گاهی نیز ممکن است این حضور در کنار تلاشهای احتمالی (البته غیرتخصصی) آنها برای کمک به بهبود شرایط، با اهداف و اغراضی نیز همراه باشد.»
سلیمی خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که حوادث مساوی هستند با حضور و تجمع دوربینها و رسانهها، این یعنی چنین حوادثی میتواند فرصتی برای دیده شدن و گرفتن سهمی از کیک توجه جامعه نیز به شمار آید. این احتمال وجود دارد که از این طریق بخواهند اقدامی در جهت بهسازی برند شخصی خود کنند و یا دست به بازطراحی برند شخصی خود بزنند به این معنا که جایگاه خود نزد افکار عمومی ترمیم کنند.»
وی افزود: «حیات و بقای چهرهها، گاه در پیوند با رسانههاست و این تلاش برای دیده شدن ممکن است برای برخی جنبهای حیاتی داشته باشد و بخواهند قیمت و بهای آن را به هر شکل و قیمتی پرداخت کنند که این بها گاه ممکن است از طریق مستمسک قراردادن حوادث جبران شود.»
سلیمی یادآور شد: «هرچند هستند سلبریتیهایی که گاه بیرسانه نیز همچنان محبوب مردم باشند ولی برای ماندگاری در اذهان بعد از یک دوره میان مدت یا بلندمدت همچنان نیازمند رسانهاند.»
۵۷۵۷ کد خبر 1634831منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: برج متروپل آبادان چهره ها در اینستاگرام سلبریتی رسانه سلبریتی ها چهره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
طی حوادث سال ۹۶ بود که عکسی در رسانههای غربی از داخل ایران منتشر شد که به اصطلاح نماد اعتراض دانشجویی شد و بازتاب یافت.
"یلدا معیری" عکاس این عکس بود که در مصاحبه با نیویورک تایمز به جعلی بودن آن اعتراف کرد و آنرا کارگردانی شده و تزئینی نامید که دود داخل عکس ناشی از کپسول آتش نشانی است.
وی پیشتر برای آب و تاب دادن به ماجرای عکس جعلیاش ادعا کرده بود در یک شرایط سخت امنیتی این تصویر را گرفته است!
این مصاحبه یکسال بعد از آنکه رسانههای مختلف علیه ایران از آن سواستفاده کردند، انجام شد و وی در همان سال ۹۶ جایزه بهترین تک عکس خبری سال ایران را دریافت کرد!
این عکاس که با سیل انتقادات نسبت به فریب افکارعمومی روبرو شد بعدها وقتی ترامپ از این عکس جعلی برای توییت ضدایرانی استفاده کرد به خاطر اینکه رییس جمهور پیشین آمریکا قوانین سفت و سختی برای تردد ایرانیان در ایالات متحده اجرا کرده که وی نتوانسته خانواده خود را ببیند، انتقاد کرد. با وجود افشای جعلی بودن این عکس، اما سازمانهای غربی بازهم از این عکاس تجلیل کردند.
البته این تنها عکس جعلی دانشجویی در خصوص حوادث ایران نبود. «احمد باطبی» که در سال ۷۸ عکس وی با پیراهن خونی در رسانههای غربی بازتاب یافت و وی ادعا میکرد متعلق به همکلاسیاش است بعدها معترف شد که وی نه دانشجو بوده و نه این خون، خون انسان است!
او تعریف کرده زمانی که عشق رفتن به آمریکا همه وجودش را لبریز کرده بود، با هماهنگی با عکاس همکار نشریه انگلیسی اکونومیست (که دبیر عکس روزنامه اصلاحطلب جامعه هم بود)، در جریان حوادث ۱۸ تیر سال ۷۸، با بالا بردن یک پیراهن ظاهرا خونی، (استفاده از خون مرغ) اسم و رسمی در رسانههای غربی برای خود دست و پا کرد.
استفاده از فیکنیوزهای خبری علیه کشورمان و فضاسازی دروغین با اقدامات و طراحی برخی ایرانیانی که به کشور خود پشت کردهاند، درحالی است که آمریکا امروز ضمن سرکوب شدید اعتراضات دانشجویان این کشور در دانشگاه کلمبیا و دیگر دانشگاههای ایالات متحده آزادی بیان را به شدت نقض کرده است.
«وجد وقفی» خبرنگار شبکه الجزیره در کاخ سفید در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس لینک دسترسی به تصاویر سرکوب دانشجویان دانشگاه اموری را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «به گفته این دانشجویان، پلیس ضد شورش آتلانتا با گلوله لاستیکی و گاز اشکآور به سمت آنان حمله میکند.»
دانشجویانی که نه برای ضربه زدن به نظم عمومی بلکه جهت اعتراض به نسلکشی فلسطینیان در غزه اقدام به برپایی تجمع کردهاند. تصاویر برخورد با دانشجویان که با خشونت و به طور قهرآمیز صورت میگیرد واقعی است و ترسها و روی زمین کشیدنها، تک تیراندازهای بالای پشتبام، استفاده از گاز اشک آور و ... همه واقعیت دارد و دیگر خبری از کپسول آتش نشانی برای وهم آلود و امنیتی کردن فضای کارگردانی شده نیست!
منبع: فارس
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی